ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ

Řidiči svůj zdravotní stav velmi často podceňují. Ohrožují tak život nejen svůj, ale i ostatních účastníků silničního provozu.

Tisíc dopravních nehod je každoročně zapříčiněno špatným fyzickým, nebo psychickým stavem řidičů. To znamená, že se každý den na silnicích v České republice stanou tři dopravní nehody, které způsobil člověk, jemuž nebylo dobře, nebo nebyl v ideální kondici.

V České republice celá řada řidičů svůj zdravotní stav podceňuje. Ve společnosti je obecně zakořeněný mýtus, že člověk přeci infarkt nebo mrtvici neovlivní. Není to pravda. Každý řidič by měl absolvovat pravidelné prohlídky u lékaře a na základě jeho rad minimalizovat rizikové faktory, které k těmto chorobám vedou. A to již od útlého věku. Žádný řidič by neměl podceňovat příznaky začínajících zdravotních potíží, zejména akutně vzniklých přímo za volantem.

Právě infarkt je jednou z nejnebezpečnějších záležitostí za volantem. Přes třicet dopravních nehod ročně se stane, protože řidič při jízdě zemře v důsledku infarktu myokardu či jiného akutního stavu. Problém pak ale bohužel nastává i pro ostatní účastníky silničního provozu. Auto s postiženým se stává neovladatelné, navíc nebrzdí a hrozí střet v plné rychlosti. Proto myslete na sebe, své blízké i ostatní cestující a při prvních příznacích navštivte lékaře.

I obyčejná chřipka nebo únava může vést k dopravní nehodě.

Řízení je obvykle bráno jako samozřejmost, kterou zvládne každý za jakéhokoliv stavu. Člověk by neměl brát řízení na lehkou váhu. Pětina řidičů sedá za volant, i když je unavena. To může vést k mikrospánku, ale i zpomalenému vnímání, což může mít fatální důsledky. Na kvalitu jízdy má vliv i deprese nebo dokonce nachlazení a další běžné nemoci.

Řidiči také často neznají vedlejší účinky svých léků. Nevhodnost léků pro řidiče bývala dříve označována přímo na obalech. Dnes se ale musí šofér sám zajímat, prostudovat příbalové letáky a případně konzultovat jejich užívání s lékařem či lékárníkem. Nebezpečné jsou zejména léky působící na nervový systém a silná analgetika, tedy silné léky proti bolesti. Problémy ale mohou mít i řidiči užívající léky na cukrovku nebo vysoký tlak.

Necítíte-li se za volantem stoprocentně, automobil na bezpečném místě odstavte.

V případě, že řidič ucítí jakoukoliv slabost za volantem, odborníci radí vozidlo na prvním bezpečném místě odstavit. Jestliže řídíte, je doslova nutností nepodceňovat příznaky náhle vzniklé bolesti, pocit dušení, záchvat úporného kašle, alergické reakce, závratě, poruchy vidění, pocit na omdlení, brnění končetin, poruchy nebo výpadky hybnosti či řeči. To vše by pro řidiče mělo znamenat jediné — ihned zastavit a potíže řešit.

V České republice je problém, že povinné prohlídky řidičů se zde týkají až lidí ve věku od 65 let. Ani tyto prohlídky ale vždy neodhalí, v jakém zdravotním stavu bude řidič v následujících dnech. Přitom zdravotní potíže se netýkají jen seniorů, mohou se objevit v jakémkoliv věku. Každý si tedy musí svůj zdravotní stav hlídat sám. Je to zodpovědností každého řidiče. Měli bychom si uvědomit, že nekontrolovaně jedoucí auto se stává zbraní, která může zabít nejen nás a naše blízké.

Podcenění zdravotního stavu je nešvarem, o kterém se ve společnosti příliš nemluví a ani řidiči často nedbají na signály, jež jim jejich tělo vysílá, a pokračují v jízdě. U následných nehod zažíváme beznaděj, ale i vztek. Šlo jim přeci zabránit. Navštěvovat pravidelně lékaře, nesedat za volant pod vlivem léků, v případě únavy nebo jakýchkoliv zdravotních potíží nepokračovat v jízdě, to jsou základy, na které by měl každý myslet. Místo toho se kvůli podcenění zdravotního stavu tragédie posouvá i do dalších rodin.

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Další články

Doprava v Praze

Dvě pětiny obyvatel Prahy zažívají v místní dopravě pocit nebezpečí, zatímco zcela bezpečně se cítí jen sedm ...

Soutěž o knihu Tour de France!

Vyhraj knihu Nové příběhy Staré dámy popisující poslední ročníky Tour De France s podpisem nejúspěšnějšího českého ...