Déšť radikálně mění nejen délku brzdné dráhy!

Autor: Redakce

Prudká změna počasí může přinést zvýšené riziko nehody.

Řidiči zvyklí na letní počasí a vysoké teploty se tak budou muset vyrovnat se změnami tlaku, což má vliv na jejich psychiku. Se změnou počasí, stejně jakou s každou změnou, se musí člověk vyrovnat. Zatímco počasí se může změnit během okamžiku, lidská psychika se musí přizpůsobit postupně. Při prudkých změnách se dostáváme do stresu, aniž si to uvědomujeme. Mozek i tělo se vyrovnává se změnami, a méně se tak soustředíme na potřebnou činnost. Může to být jen okamžik, kdy ztratíme soustředění, a tragédie je na světě.

Plavat na silnici není sportovní disciplína

Vydatné deště, před kterými meteorologové varují, zvyšují riziko aquaplaningu. Při prudkém příchodu deště se řidič dostane do situace, kdy vjede do přívalů vody, a během okamžiku ztrácí orientaci. V takovém případě pomůže jediné, a to bezpečně, ale razantně zpomalit. Nejbezpečnější je sundat nohu z plynu, vyšlápnout spojku, protože nevíme, kolik vody je před námi na silnici, a případně opatrně přibrzďovat. Důležité je se neleknout a nezačít zmatkovat. Prudké panické brzdění není dobré řešení, navíc když si nezkontrolujeme, zda za námi někdo nejede nebo nakolik je blízko. On v té situaci ještě není, neví, na co reagujeme.

Čím vyšší vrstva vody na silnici, tím vyšší riziko takzvaného aquaplaningu. Po najetí na vrstvu vody ztrácí pneumatiky kontakt s vozovkou a auto se stává neřiditelné. Základními parametry pro vznik aquaplaningu jsou: množství vody, rychlost a výše dezénu a stav pneumatik. Pojedou-li dva řidiči ve stejných autech za deště za stejných podmínek, pak ten, který bude mít na autě sjeté pneumatiky, ztratí kontrolu nad autem v rychlosti třeba už 70 km/h, zatímco ten, který bude mít nové pneumatiky, bude moci jet až 100 km/h. Vidíme-li, že je před námi kaluž nebo vrstva vody tekoucí přes silnici, pak už dopředu sundáme nohu z plynu, sešlápneme spojku a pevně držíme volant. Auto se zklidní, kola se odvalují nezávisle na sobě a máme větší šanci, že vodou projedeme.

Správné obutí vozu

Pneumatika do mokra pro formuli 1 odvede až 65 litrů vody za sekundu. Za 5 sekund byste tedy jejich prostřednictvím naplnili celou vanu. Takové pneumatiky na svých autech nemáme, proto také při vydatném dešti platí jediná zásada: ZPOMALIT! Ve velmi prudkém dešti i na dálnici je leckdy bezpečná rychlost mezi 60 až 80 km/h. Navíc je potřeba počítat s tím, že ve vodní tříšti snadno přehlédneme auto před sebou. Řidiči aut vybavených denním svícením by měli mít na paměti, že by v dešti i ve dne měli zapnout potkávací světla, protože jinak dozadu nesvítí.

zdroj: BESIP

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články

Doprava v Praze

Dvě pětiny obyvatel Prahy zažívají v místní dopravě pocit nebezpečí, zatímco zcela bezpečně se cítí jen sedm ...

Soutěž o knihu Tour de France!

Vyhraj knihu Nové příběhy Staré dámy popisující poslední ročníky Tour De France s podpisem nejúspěšnějšího českého ...