5 nejdůležitějších pravidel bezpečného přecházení přes silnici

Autor: Redakce

Už od roku 2001 u nás platí zákon o povinnosti řidičů dát na přechodu pro chodce, chodci přednost. Ale… tunu jedoucího kovu tělem prostě nezastavíte. Chodci o své přednosti občas uvažují jako o „absolutní“ a často za to tvrdě zaplatí. Zdravím nebo dokonce životem. Jasná pravidla platí i pro chodce.

 

1.      Přechody slouží k přecházení!

Zákon jasně stanoví, že chodec musí použít přechod, podchod nebo nadchod je-li od do vzdálenosti 50ti metrů. Pokud přechází jinde, riskuje, že ho tam řidič rozhodně nečeká a ohrožuje svoje zdraví i život. Pokud přechod chybí, nemá chodec vůbec žádnou přednost a musí počkat na okamžik, kdy je silnice bezpečná, bez přijíždějících vozidel a urychleně přejít. Zdržování nebo zastavování se na přechodu je rovněž nepřípustné

2.     Přednost není absolutní!

Na přechodech bez semaforů má sice chodec přednost, ale spoléhat na ni „absolutně“ nesmí. Ve městech má před ním přednost například tramvaj nebo vozidla se zapnutým majákem jako hasiči, policie, záchranaři.

3.     Nespoléháme na to, že auta mají brzdy!

Jednou z příčin fatálních nehod na přechodech nebo v jejich okolí bývá špatný odhad chodců, jakou rychlostí se k nim vozidlo blíží, nebo přecenění svých sil. Horší odhad mívají podle statistik nehod hlavně děti a senioři. Pro ně by opatrnost měla platit dvojnásob.

4.     Na sněhu a ledu to klouže nejen chodcům!

Chodec vidí, že prší nebo sněží, ale jen těžko může odhadnout v jakém technickém stavu je blížící se auto.  A právě to se pro něj může stát rozhodující. Důležitý je například stav pneumatik. Zatímco v zimních měsících jsou zimní pneumatiky u nás už několik let povinné, o použití zimních pneu v létě se nikdo nestará. Brzdná dráha zimních pneumatik v zimním období je při rychlosti 80 km proti letnímu obutí až o 8,5 sekundy kratší, brzdit na zimních pneumatikách v parném létě bude naopak delší. A stejně tak záleží na stáří používaných pneumatik, stárnutím totiž ztrácí guma své vlastnosti, což se projevuje obzvlášť u zimních pneumatik. O délce brzdné dráhy bude také rozhodovat výška vzorku. Řidiči by s tím samozřejmě měli počítat, ale jestli tomu tak skutečně je, se chodec nedozví.

5.     Myslet, znamená přežít !

Existuje celá řada faktorů na které by měl chodec při přecházení silnice myslet.  Nenechat  odvést svoji pozornost například hlasitou hudbou ve sluchátkách, probíhajícím telefonním hovorem. Sledovat povětrnostní podmínky, stav silnice, rychlost přijíždějícího auta, předpokládat, že nemá odpovídající pneumatiky nebo brzdy… a spousta dalších věcí. Namítnete,  „kdo na to všechno má myslet !“ –  No přeci ten, který chce nejen přejít, ale také přežít!

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články

Doprava v Praze

Dvě pětiny obyvatel Prahy zažívají v místní dopravě pocit nebezpečí, zatímco zcela bezpečně se cítí jen sedm ...

Soutěž o knihu Tour de France!

Vyhraj knihu Nové příběhy Staré dámy popisující poslední ročníky Tour De France s podpisem nejúspěšnějšího českého ...