Zdravé oči – záruka bezpečné jízdy! Nepodceňujte možné oční vady!

Autor: Redakce
Štítky:

Možná to znáte sami ze svých cest: … „tak toho chlápka sem fakt neviděl“… „cože??? Vždyť má světlé obleční a ještě se hýbal!“… nebo: „Myslel jsem, že ten sloupek je mnohem dál“…. a takhle bychom asi mohli pokračovat dlouho. Občas jde v uvozovkách o „obyčejnou únavu“ , v uvozovkách proto, že únava sice neznamená oční vadu, ale za volantem může mít stejně katastrofální následky jako  oční vada. Že se Vás to netýká? Pojďme si o očních vadách popovídat trochu podrobněji. Začněme čísly. 

 

Statistika rozhodně není nuda

Zhruba 50 tisíc řidičů v Česku ve věku nad 40 let trpí oční vadou, která je pro řízení nebezpečná. Až 20 % z nich svou oční vadu podceňuje, nebo o ní vůbec neví. Oč jde? O sníženou viditelnost, která se nejvíce projevuje během podzimního období, což představuje zvýšené riziko dopravní nehody.

Podzim sám o sobě přináší často špatnou viditelnost – mlhy, deště, brzký příchod tmy a naopak pozdější a pomalejší rozednívání atd. K tomu přidejme horší stav vozovek. Je přirozené, že jsou častěji mokré, zašpiněné bahnem a dalšími nečistotami, které navezou jak zemědělské stroje z polí, tak nákladní a další vozidla. To všechno znamená, že na podzim je až 15x vyšší riziko dopravní nehody než za letního počasí. Daná situace více vyčerpává řidiče, jsou rychleji unavení a ztrácejí soustředění.

 

Oči

Aby toho nebylo málo, tak k těmto všem zhoršením je třeba ještě přičíst fakt, že řada řidičů mívá za šera a zhoršených světlených podmínek problémy s funkcí zraku. Za vše může fakt, že za zhoršených podmínek se zornička oka rozšíří, a tak se projeví možná oční vada výrazněji. Jak vysvětluje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini. Konkrétně se odhaduje, že asi 50 tisíc řidičů v Česku ve věku nad 40 let trpí oční vadou.

Stejně tak přibývá i mladých, kteří pro řízení vozu potřebují dioptrické brýle, ale z nejrůznějších důvodů je nepoužívají a za volant usedají bez nich. Představa, že menší oční vada, jako je třeba ¾ dioptrie, nijak neovlivní schopnosti řidiče, je velmi naivní.

Konkrétně: jestliže zdravé oko zahlédne chodce a identifikuje ho na vzdálenost zhruba 200 metrů, pak s vadou –0,75 dioptrie na vzdálenost o polovinu kratší, tedy jen na 100 metrů. Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini k tomu dodává: „Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek.“ Jak fatální následky mohou mít obě situace, pozdní zaregistrování chodce a přehlédnutí důležité dopravní značky, asi není vůbec třeba zdůrazňovat.

 

Zásady přežití (nejen našeho)

Až pětina řidičů, kteří by si za volant měli brát dioptrické brýle, přiznává, že řídí bez nich. Další prostě o své vadě ani nevědí a vše přecházejí s tím, že jen občas musí „mžourat“, přivírat oči aby lépe viděli. Což je vážné riziko nejen pro samotného řidiče, ale i všechny ostatní účastníky provozu.

Nezapomínejme, že asi 80 % všech informací získávají lidé díky zraku, když si tento přísun informací sami „omezíme“, dříve nebo později se to může negativně projevit.

 

zdroje: ÚAMK, BESIP

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...