Ráfky na zimu: Ocel nebo hliník?

Autor: Redakce
Štítky:

Vůbec se nebudeme zabývat tím, co je hezčí, mít nazuté pneumatiky na hliníkovém elegantním ráfku nebo na „plecháči“. Stejně tak necháme stranou, jak se která kola více ničí – jedny rezivějí, druhé „rozežírá“ sůl a další chemikálie používané na silnicích v zimě. Řekneme o jediném, které více vydrží.

O ocelových ráfcích se obecně hovoří jako těch, které více snesou. Myšleno při jízdě v zimě, kde přes kaluže nebo sníh nevidíte díry ve vozovce, najedete sem tam na nějaký výstupek skrytý pod vločkami, a tak podobně. Jak je tomu ale doopravdy?

Nedávné testy mnohé ukázaly, jakmile se ráfky obou typů dostaly na několik opakovaných pokusů pod lis.

Potvrdil se přímý opak. I po opakovaných pokusech byl výsledek stále přibližně stejný – ocelový disk se začal prohýbat a deformovat pod tlakem 10 tun. Celkem rovnoměrně se deformoval pod tlakem lisu v místě, odkud působila hlavní síla. Pakliže jde o menší deformaci, zde přece jen hraje roli kvalita samotného ráfku a tedy použité oceli, dá se říct, že vůz je dokonce schopen pokračovat dál v jízdě. Byť opatrně a pomalu, ale náraz do díry ještě nemusí znamenat konec cesty.

Co tak zvaná litá kola ze slitiny několika kovů, v nichž hraje dominantní roli hliník? Jsou lehčí, tudíž vůz odvaluje nižší hmotnost, nižší je spotřeba, vyšší dynamika auta, lepší chlazení diskových kotoučů brzd a podobně.

Jak potvrdily vysokorychlostní kamery mířící na lis, poprvé vydržel hliníkový disk tlak 20 tun, podruhé dokonce 23 tun. Takže vítěz? Vůbec ne. Litý disk je skutečně schopen více vydržet, ovšem jakmile se překročí ona únosná hranice, následuje úplná destrukce disku. Láme se, drtí, odlamují se z něho kusy… Destrukce.

Jinými slovy, jakmile dostane hliníkový disk větší ráz než na kolik je stavěný, je nenávratně poškozen a prakticky okamžitě se rozdrtí. Což je například velmi riskantní při vysoké rychlosti na dálnici. Zároveň s tím, je zcela automaticky zásadně poškozena sama pneumatika a není možné pokračovat dále v cestě.

Jaký je tedy závěr? Na dobré silnice litá kola, na neznámé silnice s možností horšího stavu, což je na horských silnicích v zimě obvyklejší, je lepší plechový disk. Závěr je zcela jednoznačný.

Zdroj: ÚAMK

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...