Nové bezpečnostní standardy mají zásadně snížit počet usmrcených dětí na evropských silnicích

Autor: Redakce
Štítky:

Více než 8 000 dětí ve věku 0-14 let bylo usmrceno při dopravních nehodách za posledních deset let v Evropské unii. Polovina usmrcených dětí byla spolujezdci v automobilech, třetina byla chodci a 13 % cyklisté. Každé 30. dítě bylo v EU usmrceno v důsledku dopravní nehody.

ETSC uvádí, že opatření, která mohou omezit překročení rychlosti, jsou rozhodující pro snížení počtu usmrcených dětí a vyzývá EU, aby zavedla pro automobily bezpečnostní technologie, jako např. Inteligentní rychlostní asistence (ISA) a Automatizovaná nouzová brzda (AEB), které mohou detekovat chodce a cyklisty jako standard pro všechny nové automobily.

Antonio Avenoso, výkonný ředitel společnosti ETSC, uvedl: „Inteligentní, nákladově efektivní a osvědčené technologie bezpečnosti vozidel, jako je automatické nouzové brzdění a inteligentní rychlostní asistent, mohou být stejně důležité pro ochranu dětí, jako jsou bezpečnostní zádržné systémy. Skutečná změna nastane pouze tehdy, pokud budou tyto technologie (stejně jako bezpečnostní pásy) implementovány v každém vozidle jako standard, nikoliv jako volitelný prvek výbavy vozidla. Není dne, aniž by některý z politiků nebo automobilka neslibovali, že autonomní vozidla vyřeší problém bezpečnosti silničního provozu. Pokud takový den nastane, bude to trvat několik desetiletí. Do roku 2030 možná bude po světových silnicích jezdit již několik milionů autonomních vozidel. Ve srovnání s více než miliardou dalších vozidel, z nichž mnohé budou teprve letos vyrobeny. Existuje vážné riziko, že vlády budou ignorovat obrovské výhody v oblasti bezpečnosti, které lze dosáhnout zavedením osvědčených technologií pomoci řidičům již dnes.“

Chybějící, nevhodné nebo nesprávně připevněné/použité dětské autosedačky zůstávají v celé EU významným problémem! Podle Světové zdravotnické organizace správně instalované a používané dětské zádržné systémy snižují pravděpodobnost usmrcených dětí až o 80 %. ETSC mj. požaduje lepší vzdělávání a sníženou sazbu DPH na dětské sedačky (přípustné podle práva EU), kterou zavedly pouze Chorvatsko, Kypr, Polsko, Portugalsko a Velká Británie. ETSC rovněž vyzývá členské státy EU, aby zavedly zóny s maximální povolenou rychlostí 30 km/h v oblastech s vysokým výskytem chodců, cyklistů a v blízkosti škol.

Dle statistik má Švédsko nejnižší míru usmrcených dětí v Evropské unii. Opačný extrémem je Rumunsko, kde mají děti sedmkrát vyšší pravděpodobnost, že budou usmrceny při dopravní nehodě. Řada zemí EU také v posledních deseti letech snížila počet usmrcených dětí rychleji, než ostatní usmrcené osoby na silnicích, zejména v Maďarsku, Chorvatsku, Řecku, Portugalsku, Nizozemsku, Španělsku a ve Velké Británii.

Zdroj: CDV

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...