Fakta a mýty – nejčastější omyly na silnicích v cizině

Autor: Redakce

Rozhodli jste se vyjet letos na dovolenou autem? Jaké jsou rozdíly mezi pravidly u nás a v zahraniční? Máme pro Vás nejčastější omyly a mýty, které by Vám mohly vaši pohodovou dovolenou pěkně zkomplikovat!

 

Nouzový pruh musím vytvořit, jen když vidím za sebou houkající vozidlo s modrým majákem.
Není tomu tak. Tento nouzový pruh se musí vytvářet již při zastavování svého vozidla v koloně. Například v Rakousku vám za zablokování hrozí sankce až 2180 Eur.

Zákaz řízení udělený v zahraničí platí i u nás.
Špatně. Pokud jste v zahraniční zemi nasbíral plný počet bodů nebo vám tam bylo zakázáno řízení vozidla, platí vám zákaz jen po tu danou zemi na určitou dobu. V jiné zemi pak tedy můžete řídit vozidlo dále. Ale pozor, pokud i přes zákaz v dané zemi řídíte vozidlo, vystavujete se extrémně vysoké pokutě nebo trestu odnětí svobody a odeslání vašeho řidičského oprávnění do místa vydání tohoto průkazu.

V zahraničí si přeci mohu dát jednu skleničku.
Ne všude. Když řidič na první pohled svým chováním ukazuje, že pil, může se stát, že vám policista zakáže řízení a dokonce pokud pod vlivem alkoholu nad 0,3 promile způsobíte dopravní nehodu, obdržíte vyšší pokutu a je vám v dané zemi zakázáno řídit vozidlo na několik měsíců.

Když najíždím na dálnici, mám automaticky přednost, jelikož využívám metody ZIP.
Ne. Při nájezdu na dálnici má vždy přednost vozidlo jedoucí po dálnici v jízdním pruhu a já mu musím dát přednost. Metoda zipu tam neplatí.

Odstavný pruh mohu použít, pokud na nejbližším sjezdu sjíždím.
Nemohu. Odstavný pruh (zpevněná krajnice) slouží jen pro odstavení nepojízdného vozidla. Jízda v něm se pokutuje nejen u nás, ale i v zahraničí. Například v Německu vám hrozí pokuta 75 Eur.

V Německu nemusím mít zimní gumy.
Lež. V Německu jsou povinné zimní pneumatiky za zimních klimatických podmínek bez ohraničení doby používání. Může se tedy stát, že zimní pneumatiky budou potřebné i koncem dubna. Za absenci vám tam hrozí sankce až 80 Eur a jeden trestný bod.

zdroj: ÚAMK

Další články

Co dělat při požáru vozidla?

Projekt Ty to zvládneš ! Velké riziko ohrožení života nebo těžkého zranění v současném dopravním provozu ...